АЖИГЛАГЧ

Монголд, Монголын хэвлэл мэдээлэлд юу болж байна?

Archive for the ‘TV5 телевиз’ Category

Юмтай хүмүүс

Posted by Бид on 2012/01/12

“Шинэ дэлхий” телевизийн мэдээллийн хөтөлбөр хоёр үдэш дараалан нэгэн эрхмээр нээгдэв. Өчигдөр ямар нэгэн баримт бичиг боловсруулах ажлын хэсгийн ахлагч, МАН-ын намын нарийн бичгийн дарга Я.Содбаатар, сонин хэвлэлийн асуудал задгай байгаа учраас мэдээллийн эрх чөлөөний асуудлыг нэг тийш шийдэх хэрэгтэй, сониныг ХЗДХЯ, телевизийг болохоор ХХЗХ бүртгээд байна гэсэн битүү юм ярихыг (МАН өөрөө бүртгэх үү?) үзүүлсэн бол өнөөдөр Нийгмийн ардчилал МЗХ-ноос зохион байгуулсан хэлэлцүүлгээр эхэлж гол баатар нь тус арга хэмжээг задалж тайлбарласан Я.Содбаатар байв. Хэд хоногийн өмнө Засгийн газраас гарахаа зарласан нөгөө намыг аймшиггүйгээр муулсан мэдэгдэл уншаад байсан тус телевизийн эзэн ч юмтай хүн шиг аашилж байна аа.

Бас өчигдөр TV5 телевизийн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр “Ерөнхий сайд ба иргэн” уулзалтыг нэгд нэгэнгүй уянгалуулан сурвалжлах зуураа “энэ сайхан арга хэмжээг дуулиан шуугиангүй, дотно байлгахын тулд хэвлэл мэдээллийг бараг уриагүй” гэв. Уригдсан ганц нь Ерөнхий сайд дэргэд сууж харагдсан МАН-ын нарийн бичгийн дарга Д.Сарангэрэл хатагтайн эзэмшдэг TV5 өөрөө байсан хэрэг. Маргааш нь орой нь уулзалтыг дахиад бүтэн давтлаа.

Телевизүүд сонгуулийн горимд зугуухан шилжиж байна.

Posted in Шинэ дэлхий, TV5 телевиз | 1 Comment »

Олон нийтийн телевиз МАНлайлав.

Posted by Бид on 2011/03/05

Саяын 3-р сарын 1 ба түүний өмнөх өдрүүдэд өдөр тутмын сонинууд, бас сайтуудыг уншихад МАН-ын 90 жилийг, Сүхбаатарыг, хөшөөг нь тойруулан янз бүрээр бичиж байлаа. МАН-ын өнгөрүүлсэн түүх гэж үнэхээр бөөн гавъяа. Бас зөндөө нүгэл үйлджээ. Гэхдээ 20-р зууны түүхийн шуурганаас яаж ийгээд тусгаар улсыг аваад гарсан.

Харин телевиз үзэхлээр 90-ийн тооны ес нь тонгорч цаг хугацаа ухраад МАХН-ын 60 жил болчихсон мэт цорын ганц үнэнээр дүүрсэн байв. Ардын Нам хүслээ шивнэхэд л олон нийтийн  телевиз оройлоод, TV5 удаалж, UBS, “Ийгл” араас нь … унаад өгчээ.

Хоёрдугаар сарын 21-нээс эхлэн МҮОНТ-ээр “Улс төрийн ууган хүч”  нэртэй цуврал баримтат кино үдэш болгоны оргил цагаар гарч  эхэлжээ. Үд, өдөр, орой, үдшийн хөтөлбөр, “Цагийн хүрд”-ээр  гарсан 90 жилийн мэдээ, сурвалжлагуудаар намын баяр угтсан арга хэмжээ, үйл явдлыг зүгээр мэдээлэх нь багадаад “Зарим хүмүүс МАН-ын түүхийг гуйвуулж байхад …” гээд сөрөг сурталчилгаа хийж эхэлсэн шүү. Гагцхүү хэн, хэзээ, яаж гуйвуулсныг хэлж өгсөнгүй. Бас Ням гаригт хөтөлбөрт бичигдээгүй сурталчилгааны нэвтрүүлэг хулгайгаар гарч харагдсан.

2-р сарын 25-нд “МАН-ын дарга нар ярьж байна” цуврал эхэлж эхний өдөр МАХН-ын дарга асан Г.Очирбат, дараа нь Б.Даш-Ёндон оролцов. Харин гуравдахь өдөр М.Энхболдыг Ерөнхий нарийн бичгийн даргын зөвлөх Амарсанаа орлож 28-нд Ерөнхий нарийн бичгийн дарга У.Хүрэлсүх зарлагдсан ч “МҮОНТ-ийн алтан сан хөмрөгөөс. 1972 он” гэсэн жүжиг гарлаа. Сайхан тоглов!

Гэхдээ олон нийтийн телевиз гомдоогүй. 28-нд МАН-ын 90 жилийн ойд зориулсан Үндэсний бөхийн барилдааныг Монгол бөхийн өргөөнөөс, 3-р сарын 1-ны өдрийн турш Монгол Улсад Улс төрийн нам үүсэн байгуулагдсаны 90 жилийн ойн баярын хурлыг Төрийн ордноос, “Тусгаар тогтнолын цом-60” яруу найргийн наадам, Монгол Улсад Улс төрийн нам үүсэн байгуулагдсаны 90 жилийн ойн баярын хүндэтгэлийн концертыг СТӨ-өөс дамжуулж  “Улс төрийн ууган хүч” баримтат киногоор  өндөрлөв. Энэ оройн “Цагийн хүрд”-ээр үзүүлсэн МАН-ын баярын баярын хурал, “Тусгаар тогтнолын ордон”- ы нээлт, Ерөнхийлөгч  зарлигаар МАН-ын зүтгэлтнүүдэд шагнал гардуулах ёслол зэрэг сурвалжлагуудын завсраар “МАН-ын түүхт 90 жилийн ой” гэсэн сурталчилгааг шургуулж амжив. Бас болоогүй Сүхбаатарын хөшөөний нээлтийн сурвалжлагад МҮОНТ-ын хоёр хөтлөгч уг арга хэмжээг хөтөлсөн бололтой зогсож харагдлаа. “Цагийн хүрд”-ын дараа 21.00 “Ардын намын түүх үргэлжилсээр…” баримтат кино, дахиад араас нь “МАН-ын дарга нар ярьж байна” цувралаар Ерөнхий сайд С.Батболд …

Баярын маргааш МҮОНТ-ийн мэдээнүүдээр өчигдрийн шөнийн шоу, салют, МАН-ын дарга С.Батболд 1-р төрөхөд ажилласан… МАН-ын Ерөнхий нарийн бичгийн дарга У.Хүрэлсүх Эх нялхсын эрдэм шинжилгээний төвөөр айлчилсан… “Ардын намын түүх үргэлжилсээр…” баримтат кино.. “Тусгаар тогтнолын цом-60″ яруу найргийн наадам …

Энэ хэдэн өдөр МАН-ынхан МҮОНТ-ийг тэр чигээр нь (хөтлөгчтэй юутай нь!) худалдаад авчихсан мэт санагдсан шүү. МАН-ын залуучууд Сүхбаатарын талбайг түрээсэлсэн шиг…

Өнөөдөр аливаа үйл явдлын ач холбогдол, цар хүрээ зөвхөн  телевизээр  гарснаар хэмжигдэнэ.  Дэлгэцэн дээр алга байвал тийм юм болоогүй гэсэн үг. Эрхэм гишүүд, сайд дарга нар тойрогтоо очиж гийгүүлэхдээ заавал телевиз дагуулдаг, эсвэл татвар төлөгчдийн мөнгөөр ядарсан эмгэнд гэр өгөхөд байлцахдаа заавал хэвлэл мэдээллийг цуглуулдаг. Сүүлдээ камер байлцуулахгүй бол хоол ч хийхээ болив. МАН энэ удаад олон нийтийн телевизийг зөв мэргэн удирдсанаараа 90 жилийн ойгоо цагаан сар, наадам адил сүр дуулиан болгож чадав. Тэрнээс биш гудамжаар явахад ард түмэн баярлаж хөөрөн МАН-ын гишүүдийг барьж үнсээд, эсвэл баригдаж дуусаагүй ордны зүг мөргөөд байгаа юм надад ажиглагдаагүй. Зүгээр л нэг тэмдэглэлт өдөр, намын ой.

Олон нийтийн телевизээс харамлах мэт МАН-ын баярын бүх арга хэмжээ, тухайлбал, яруу найргийн наадам, бөхийн барилдаан, ойн баярын хурлыг Төрийн ордноос шууд дамжуулсан телевиз бол TV5. Хурал дууссан ч сэтгүүлч нь энэ агуу үйл явдлаас хагацаж ядсан мэт ярилцлага хийсээр, дамжуулсаар байлаа. Дараа нь Сүхбаатарын хөшөөний нээлтийн ёслолыг Live тодотголтойгоор дамжуулж эхэлсэн ч техникийн саатлаас бололтой тасарчихав. Төдөлгүй СТӨ-нөөс хүндэтгэлийн концертыг шууд дамжуулж дуусмагцаа Сүхбаатарын талбайд болсон шөний цэнгүүн рүү шууд шилжлээ. Араас нь “Маргашгүй үнэн буюу МАН-ын 90 жилийн түүх” нэвтрүүлгийг хэдэнтээ давтав. Шөнө тийшээгээ цуцаад унтсан байгаасай.

Бусад телевизүүдээр гарсан МАН-ын захиалгат нэвтрүүлэг, ярилцлагуудыг үзээд байтугай тоочоод ч баршгүй.

Ардын намд хандаж арай бага сагсуурахыг сануулах хүч Монголд алга. Манай хоёр том нам ардчилал, тусгаар тогтнол хоёрыг “дээгүүрээ хуваагаад авчихсан” болохоор наймаа тохирчээ. Ардчиллыг Ардчилсан нам хэдийнэ өмчилж ноднин 20 жилийн ойг бүтэн жил тойруулан тэмдэглэж Улсын баатар тэргүүтэй хорь, гучин мянган одон тараасан бол тусгаар тогтнолыг авсан МАН энэ удаад хариу барьж намынхаа нөхдөд Хөдөлмөрийн баатраар эхэлсэн одон, медалиудыг шаардахад Ерөнхийлөгч ард түмний эв нэгдлийг түр орхиж хоёр намын зөвшилцлийг  илэрхийлэхээс өөр хаачихав. Анзааарвал, Ардын нам баяраа, одонгоо, албан байраа хүртэл “Тусгаар тогтнол”-оор нэрлүүлж чаджээ. (Ардчилсан намын байр “Ардчиллын ордон” байх аа?). Удахгүй бид энэ хоёр үгийг хамаагүй хэрэглэвэл бусдын өмчид халдсан хэрэгт унана шүү!

Уг нь чөлөөт хэвлэл мэдээлэл гэж ганц найдвар бий. Гэхдээ өнөөдөр телевизүүдийг хасч тооцмоор санагдаж байна. Харин сайтуудыг нэмэх хэрэгтэй. Бас twitter-ийг …

Posted in Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, Улс төр, эдийн засаг, TV5 телевиз | 4 Comments »

Монгол маягийн шууд телевизүүд

Posted by Бид on 2010/10/14

Өглөө босоод Чилид 700 метрийн гүнээс хамгийн сүүлчийн буюу 33 дахь уурхайчинг гаргаж байхтай таарлаа. Мэдээж телевизийн дэлгэцэн дээр.  “Ийгл” шөнөжин унтаагүй дамжуулсан юм байна!

Хөтлөгч нар ээлжилж унтсан байж мэднэ, харин тоймч Гантулга огт унтаагүй гэлээ. Дэлхийн дээр хичнээн олон телевиз, хөтлөгчид ингэж ажилласныг бүү мэд, Монголоос ганцхан “Ийгл” байжээ.  Давхар шууд дамжуулж тайлбарлаад зогсохгүй уул уурхай, аврах ажиллагаа, сэтгэл судлалын мэргэжлийн хүмүүсийг авчрахын зэрэгцээ үзэгчдийг утасдуулж байлаа.  Үзэгчид харин Чилийн ерөнхийлөгч ард түмэнтэйгээ амь нэгтэй байгааг шагшиж “харин манайд …” гэж байгаад Элбэгдоржийг  хичнээн чимхэв? Яахав яахав. Монголд том осол гарч Ерөнхийлөгч маань тодорсноос (үүнийг дээд зэргээр чадна) осол гарахгүй, тэгээд тодрохгүй байсан нь дээр.   

Өнөөдөр үйл явдлыг шууд дамжуулах нь гаднаас байтугай дотроос ч амар болжээ. Хэдхэн жилийн өмнө “Манай телевиз  Хүй долоон худгаас хурдан морины уралдааны анх удаа шууд дамжууллаа” гэж сүйд болдогсон. Одоо бүгд чадна. Сүүлдээ юуг шууд дамжуулахаа мэдэхээ больж.  

Өглөө 9 цаг өнгөрч аврах ажиллагаа дуусмагц “Ийгл” телевиз дараачийн шууд нэвтрүүлэгтээ орлоо. Ямар чухал үйл явдал болов? Төрийн ордонд эхэлсэн “Хөдөлмөр – хөгжлийн үндэс”  хөдөлмөрийн үндэсний чуулганы нээлтийн ажиллагаа байлаа. Ерөнхий сайдын үг, Ерөнхийлөгчийн илгээлт, УИХ-ын даргын илгээлт, МҮЭ-ийн Ерөнхийлөгч Ганбаатарын илтгэл … “Ийгл”-ийг шууд орхиж сувгаа солитол МҮОНТ ба  TV5 телевиз хоёр бас л шууд дамжуулж байх юм. 

Монголчууд бүгдээрээ цаг алдалгүй шууд үзэж сэтгэл догдлон ширтэх ёстой гэж дээрх гурван телевизийн шийдсэн үйл явдал нь ердөө энэ.   

  

Posted in Ийгл телевиз, Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, TV5 телевиз | 9 Comments »

“Ичдэггүй” телевиз

Posted by Бид on 2010/02/26

Өчигдөр орой TV5 телевизийн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөрийн “Шар мэдээ” булангийн элдэв марзан сурталчилгаануудын дундуур “Өдрийн сонин”-ы эсрэг шав шар тайлбар орж ирлээ.

“Өдрийн сонин” гэж өрөвдөлтэй амьдралтай газар байна аа. Бүх юмыг хар өнгөөр харна, хардана гэдэг нь туйлдаа хүрсэн. Хэн нэгнийг муулж л байвал кайф авдаг. Ийм сониныг хөөрхий гэхгүй ч яах билээ. Энэ насандаа олимп явж үзээгүй, тамирчин хүний хөдөлмөрийг мэддэггүй, үүрэндээ өмхийрчихөөд унгасаараа бусдыг хордуулж байдаг. Олимп нэвтрүүлж байгаа телевиз ичдэгүй, олимпод оролцсон сонин ичдэггүй, ганц “Өдрийн сонин” Гангаатайгаа ичсэн юм байхаа. Өвлийн олимпод амжилттай оролцох ул үндсийг нь гаргаад тавьчихдаг танай сонинд дуу хоолойгоо хэвлэлийнхэн дуу хоолойгоо нэгтгэх л байсан. Олимпод оролцох үгүйгээ монгол улс “Өдрийн сонин”-оор заалгах юм гэнэ. Хүний хөдөлмөрийн үгүйсгдэг хэн бэ, та нар. Гангаа бид хоёр спорт мэддэг ч гэж юу байхав. Зарим улс төрчийн улыг долоочих гээд, заримыг нь газар дор оруулах гэж оролдох, гадаадад хамт явсан багаа ирээд муулчихна. “Өдрийн сонин”-ы өрөвдөлтэй төрх энэ гэнэ ээ. Сонин нь ёс зүйгүй, сэтгүүлч нь ёс суртахуунгүй, тагнуулд бол бүх хамт явж болохгүй, араас чинь хутга шаах хогийн амьтад энэ сонин үүрлэжээ”

Яаж гомдохоороо ингэж давшилдаг байна аа? Нэр дурдагдсан сэтгүүлч Ж.Гангаа TV5-ын талаар юу бичсэнийг хайвал хэд хоногийн өмнөх дугаараас олдов. “… Тэр дагаж яваа телевизийн сурвалжлагч нь хүртэл “Медальд хүрэх боломж байсан уү? ч гэх шиг … Ванкуверийн өвлийн XXI олимпийн наадамд оролцсон манай хоёр тамирчны амжилтыг хэлэхээс үнэхээр ичиж байна. Ичдэггүйгээрээ “ТВ-5”-ынхан болон мань хоёр хэлэхдээ “Непал, Бермуд… зэрэг орны тамирчдыг ардаа орхиж бахдам амжилт гаргалаа. Бас хувийнхаа амжилтыг ч ахиулсан ” гэв.

Манай телевизүүд олимп, олон улсын тэмцээн, тоглолтуудыг сурвалжлах гэж заримдаа яаж холион бантан хутгаж байгааг бүгд хардаг. Наад зах нь “шууд дамжуулж байна” гэж худлаа яриад л. Алдаж онохгүй хэн байхав. Үүнийхээ төлөө шүүмжлүүлж л байдаг. Энэ удаад тэр Гангаа “ичдэггүй” гэсэн ганц үгээр чимхээд авчээ. Бас хэлсэн үгнийхээ төлөө хариуцлага хүлээхээр нэрээ тавьж. Харин TV5 телевиз эмзэг газраа хөндүүлснээ хүлээн зөвшөөрөх мэт “зарим улс төрчийн улыг долоочих гээд, заримыг нь газар дор оруулах” гэсэн элдэв тайлбарыг сэм сэм шургуулдаг “Шар мэдээ”-гээрээ хариу барихдаа “… өмхий… унгас… араас хутга шаах хогийн амьтад” зэрэг үгсийг сэжиглэхгүйгээр цуглуулж уншаад сууж байх юм. “Ичдэггүй” телевиз л ингэнэ дээ. 

Ер нь нэр, хаяггүй тайлбарыг тухайн хэвлэл мэдээллийн албан ёсных гэж үздэг тал бий.

Posted in "Өдрийн сонин", TV5 телевиз | 12 Comments »

2009 оны онцлох үйл явдал: Телевизүүдийн сагсуурал

Posted by Бид on 2010/01/06

2009 он бүрэн дуусч түүх болон хоцорлоо. Харин манай хэвлэл мэдээлэл он дуусахад бүтэн сар дутуу байхад 2009 оныг дүгнэж эхэлсэн билээ.

Ардчиллын 20 жилийн ойгоор Монгол Улсын Ерөнхийлөгч төрийн одон, медалийг мянга түмээр тарааж, араас нь Ерөнхийлөгчийг орлож пээдийх зуршилтай Д.Дорлигжав гэгч “харин ч багадуулчихлаа” гэж ихэрхэж байх тэр өдрүүдэд сонин хэвлэл “Хоёрдугаар ээлжийнхэн хоолондоо буюу” Ц.Элбэгдоржийн найзууд энгэр цоолох цагаар” (“Өнөөдөр” сонин) гэх мэтээр шуурч эхэлсэн боловч цаадах нь арга сийлж өөрсдөд нь бөөн цол, тэмдэг зүүж өгөөд зогсохгүй жил болгоны энэ өдөр сэтгүүлчдийг шагнаж байхаа амлах нь тэр. Одоо “чи ч идсэн, би ч идсэн” …

Тэр мөчөөс эхлэн телевиз, радио, сонины одон медалийн шүүмжлэлээ санал нэгтэй зогсоож он дуусталх өдрүүдэд өөрийн магтаалд (хуучин цагт өөрийн шүүмжлэл гэж байдагсан) умбалаа. Монголын сонины холбоо, Монголын чөлөөт сэтгүүлчдийн холбооны “Дөрөвдэх засаглал”, Монголын телевизүүдийн холбооны “Алтан шонхор”, Монголын сэтгүүлчдийн нэгдсэн эвлэлийн оны шилдэг шалгаруулах ёслолуудаас хийсэн олон цагийн шууд нэвтрүүлэг (дундуур нь согтууруулах ундааны сурталчилгааг хавчуулахаа мартаагүй) МҮОНТ-ээс бусад бүх телевизийн дэлгэцийг эзэгнэв. 2009 онд Монголд, монголчуудад тохиолдсон өөр ямар ч үйл явдалд арилжааны телевизүүд оргил цагаа ийнхүү амь хайргүй зориулаагүй юм. Тэр нь багадаад маргааш өглөө бүгд давтсан гэж байгаа.  Энэ олон телевизэд сайн нэвтрүүлэг, нэвтрүүлэгч, сэтгүүлч, зураглаач, найруулагч, хөтлөгч зөндөө байж таарна, тэднийг мэргэжлийн үүднээс шалгаруулж өргөмжлөх нь зүйтэй байх, гэхдээ өөр ямар ч улсын телевизүүд “эрх мэдлээ ашиглан” улс орон даяараа өглөө, оройгүй цацаж сагсуурдаггүй. Дээрх ёслолууд дээр манай төрийн гурван өндөрлөг гурвуулаа бөөндөж заларсныг (яасан хөнгөмсөг төр вэ?!) харсан сумо Батбаяр гишүүн “та гурав нэг газарт, нэг цагт цугтаа шоудаж болдог юм уу?” хэмээн мэл гайхжээ.

МҮОНТ-ийг хамгийн шилдэг мэргэжлийн телевизээр шалгаруулжээ. Бараг хагас зууны түүхтэй, хамаг юм нь бэлэн, тэрбумаар тэрбумаар тэжээлгэдэг олон нийтийн телевиз өөр ямар байх ёстой вэ? Бас мэдээ, сурвалжлага, ярилцлага, “Шар мэдээ”-гээ минут, секундээр үнэлэн худалдаж үзэгчдээ мэхлэх талаараа мэргэжлийн өндөр түвшинд хүрсэн TV5-ын “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр оны шилдгээр тодорчээ.

Бас болоогүй, телевиз болгон 2009 оны амжилт ололтоо бахадсан нэвтрүүлэг бэлтгэж үзүүлсэн юм. Тийм мундаг телевизүүдийг үздэг байснаа би тэгэхэд л мэдэж авлаа. Олон нийтийн телевизийнх “Олон нийт МҮОНРТ-ийг сурвалжилсан нь” нэртэй хэрнээ өөрсдөө өөрсдийгөө сурвалжилсан байв.

Телевиз бол гарцаагүй хүчирхэг мэдээллийн хэрэгсэл боловч манайд шоу цэнгээн, савангийн дуурь, төлбөртэй нэвтрүүлэг, эх захгүй сурталчилгаанд эзлэгдэж, нийгэм-улс төрийн нэвтрүүлэг нэртэй хоосон ярианууд, харин мэдээллийн хөтөлбөрүүд тэр чигээрээ төр, засгийн ажил болжээ. Ийм байж өөрөөрөө сайрхаж чаддаг телевизүүдийн цаана сонинууд халхлагдаж үлддэг нь харамсалтай. Ноцтой баримт, гүнзгий дүгнэлт, шинэ санаанууд чухамдаа өдөр тутмын сонинуудад нийтлэгддэг билээ.

Posted in + СЭТГҮҮЛ ЗҮЙ, НИЙТЛЭЛ, НЭВТРҮҮЛЭГ, + ТЕЛЕВИЗ, МСНЭ, мэргэжлийн байгууллагууд, Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, TV5 телевиз | 2 Comments »

TV5-ын “бөөлжис”

Posted by Бид on 2009/12/03

Өчигдөр “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөрийн “Шар мэдээ” нэртэй төлбөртэй булангаар ийм тайлбар уншлаа:

“УИХ-ын гишүүд яаж ч тайлбарлаад ард түмэн яагаад ч хүлээж авч чадахгүй шийдвэр бол Их хурал 76 тэрбумтан төрүүлсэн явдал. Дараагийн сонгуульд дахин гарах бэлтгэлээ татвар төлөгчдийн мөнгөөр хийсэн энэ уваагүй явдал чинь түүхэнд хараар бичигдэх болно. Хаана байна нөгөө Иргэний зоригийн Оюун, Ногоон намын Энхбат, шударга ёсыг тогтоож ард түмний төлөө байна аа гэсэн чинь. [Их хурлын танхимд суугаа хоёр эрхмийн зураг гарч ирлээ] Ах нам, ардчилсан намынхантай ав адил авлигийн мөнгө халаасалчихаад шударга дүр эсгээд сууж байдаг. Бөөлжис хүрмээр. Миний монголын ядарсан ард түмэн 76 тэрбум төгрөгийн чинь төлөөсыг таныг дахин улс төрд нэг ч гишгэж чадахааргүй арчиж авах нь тодорхой. Та хүлээж байгаарай” [Цааш хачин сонин хөгжим эгшиглэв]

Сөрөг хүчний нэр хэмээсэн Оюун, Энхбат хоёрыг хатуу шүүмжлэх нь түмэн зөв. Харин “бөөлжис” бол TV5-ын соёл, бас эрүүл мэндийг харуулсан үг юм. УИХ гишүүд увайгүй гэж сүржин эхэлснээ нэрлэх болохоороо 76 халааслагчаас 73-ыг нь энхрийлээд (эхний “Шар мэдээ”-нд Д.Дондог гишүүнийг хэлэх хэлэхгүй үгээр магтав) 74, 75 дахь гишүүд дээр “бөөлжис хүрсэн” бол нэг тэрбумын эсрэг цамнаж цамнаж бас хүртчихсэн 76 дахь гишүүн буюу З.Алтай дээр нөгөө “бөөлжис”-өө буцаагаад залгив бололтой сэмхэн алгасав. 

З.Алтай бол телевизүүдийн [эздийн] холбооны ерөнхийлөгч. Тэнд багтдаг TV5-ын “ерөнхий зөвлөх” Д.Сарангэрэл ерөнхийлөгчөө хамгаалж залгиснаас зайлахгүй.

Posted in TV5 телевиз | 7 Comments »

TV9 өөрөөсөө ичиж TV5 ичихээ ч болив

Posted by Бид on 2009/05/27

Өчигдөр Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн сурталчилгаанд хийсэн мониторингийн дүнгээ Хэвлэлийн хүрээлэн (өдөр тутмын болон долоо, арав хоногийн сонинууд) ба “Глоб Интернэйшнл” ТББ (улс орон даяар цацагддаг телевиз, радиогийн5-р сарын  18-22-ны таван өдрийн хөтөлбөр) хамтран хэвлэлийн хурал хийж танилцуулжээ. Үүнийг сонинууд яаж мэдээлснийг бүү мэд, харин миний үзсэн телевизүүд өөрсдөө хэрхэн танилцуулав? Хамгийн сонирхолтой нь TV9 байлаа.

ТВ-9 телевизийн “Энэ өдөр” мэдээллийн хөтөлбөр.

Хэвлэлийн хурлын тухай сурвалжлагадаа зөвхөн сонинуудын тэнцвэртэй байдалд учир зүггүй санаа тавьж Хэвлэлийн хүрээлэнгийн мониторингийн дүнгээс баахан уншсанаа телевизүүдийн мониторингыг шууд алгасч зөвхөн МҮОНТ-ээр явуулсан халз ярилцлагыг хэдэн хувь үзсэн тухай дурьдаад өөрийгөө тас нууж дуусгав. Өөрөөсөө ичсэн байх.  Мониторингийн мэдээнд тус телевизэд “Нийт цагийн 71,2%-ийг эзэлж байгаа Н.Энхбаярын мэдээллийн 93,2% нь эерэг байна. Харин Ц.Элбэгдоржийн мэдээлэл нийт цагийн 28,8%-ийг эзэлж, үүний 76,9% нь сөрөг мэдээлэл байна” гээд дурайж байлаа.

TV5 телевизийн “Цаг” мэдээлийн хөтөлбөр

Дээрх хэвлэлийн хурлыг мэдээлэхдээ “нэр дэвшигчдийн сурталчилгаа эрчимтэй явагдаж байсан сүүлийн 5 хоногт дүн шинжилгээ хийхэд үндэсний хэмжээнд эфирээ цацдаг манай телевиз онц гэсэн үнэлгээ авсан байна. Хэт нэг талыг барьсан мэдээ нэвтрүүлэг гаргалгүй, тэнцвэртэй байдлаар хандсан нь ийм дүгнэлтэд хүрэхэд нөлөөлжээ” гээд сийхгүй залав. “Глоб”-ийн мэдээг үзэхэд ямар ч дүн алга. Өөртөө дүн тавиад зогсохгүй UBS, 25-р суваг телевиз тэнцвэр муутай байсныг нотолсон тоонууд уншиж тэрүүхэндээ нүглийг нь илчлээд амжив.  Хэлээгүй л болохоос биш муу дүн тавьжээ. Гэхдээ TV5 өөрөө Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн хууль, СЕХ-ноос баталж өөрсдөө гарын үсгээ зурсан хуваарийг хэрхэн эрээ цээргүй зөрчсөнийг би урьд нь бичиж байсан. Зөвхөн сүүлчийн 5 хоногт 130 минутийн сурталчилгааны нэвтрүүлэг явуулах хуваарьтай атлаа 475 минутийг явуулж бараг 4 дахин хэтрүүлжээ. Тэнцвэрийн тухайд гэвэл 2 намд хоёуланд нь зэрэг худалдагдсаных.

“25-р суваг” телевизийн “25 цаг” мэдээллийн хөтөлбөр

Мониторингийн дүнг танилцуулахдаа тус нэвтрүүлгийг нэр дэвшигчдийн сонгуулийн штабаас захиалсан эсэх, нэгэнт тэгш боломж олгосоор атал тухайн цагт нь нэвтрүүлгээ болон ярилцлагаа өгөхгүй өөрсдийн сонголтоо хийсэн зэрэг нарийн учрыг нь төдийлөн тодруулаагүй болохоор зарим талаар бүрэн хэмжээний тэнцвэрт байдлын судалгаа гэж хэлэхэд боломжгүй харагдаж байгаа юм…” гэлээ. Зүүдээ ярих гээд хулгайгаа ярьчихлаа. Нэр дэвшигчдийн сонгуулийн штабаас захиалаагүй буюу хууль зөрчсөн нэвтрүүлэг явуулдаг, өрсөлдөгч талууд заримдаа нэвтрүүлгээ өгдөггүй байхад л  хоёр талын сурталчилгааны хэмжээг хэд дахин хэтрүүлснээ хүлээн зөвшөөрөв.

“Нарийн учир” гэж телевизүүд хууль зөрчихдөө сонгуулийн штабуудтай хэрхэн хуйвалдсаныг хэлсэн юм болов уу? Түүнийгээ жагсаагаад ил болгомоор юм даа.

Posted in 2009 оны Ерөнхийлөгчийн сонгууль, 25-р суваг телевиз, TV5 телевиз, TV9 телевиз | 3 Comments »

Телевизүүд сонгуулийн шөнө …

Posted by Бид on 2009/05/26

5-р сарын 24-нд манай телевизүүд Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн санал хураалтын явцыг өдөржин сурвалжилж СЕХ-ны зарласан хэвлэлийн хурлыг хэдэнтээ дамжуулсан билээ. Зарим нь бүр Дархан-Уул, Дорноговь зэрэг аймгийн төвд яваад оччихсон, эсвэл бүр холын аймгуудаас дүрстэй дүрсгүй мэдээ, сурвалжлага хүлээн авч үзүүлэв. Хөвсгөл айлын байшин  шатаасныг бид дор нь мэдэж авсан. Ингээд 22 цагт санал хураалт дуусахтай зэрэгцэн СЕХ-ноос сонгуулийн ирцыг 21 цагийн байдлаар мэдээлснээс хойш дэлгэц ширтсэн хүлээлт эхэлж хот хөдөөгүй шөнөжин үргэлжилсэн юм.

Телевиз болгон сонгуулийн дүн яаж тодрохыг цаг минут алдалгүй шуурхай мэдээлж нойргүй хонохоо амалж сүрхий эхэлсэн боловч удалгүй ямар ч мэдээлэлгүй болж усны эрэг дээр гаргаад хаячихсан загас шиг яахаа мэдэхгүй ангалзаж гарав. Өдөр дууссан нацу баше их аварсан даа. Тэгтэл шөнө дундаас хойхно АН-ын байрны хурлын танхимд тойрч суусан дарга нар, хөдөөний ганц нэг багийн санал тоолоход Ц.Элбэгдорж илүү санал авсныг тэнд овоорсон сэтгүүлчдэд дуулгаж эхлэв. Удалгүй МАХН-ны байранд сэтгүүлчдийг үүднээсээ цааш нэвтрүүлээгүй ч хэвлэлийн төлөөлөгч Төмөрбаатар гарч ирээд Н.Энхбаярын түрүүлж яваа хөдөөний баг, сумдын мэдээллийг ширхэгчлэн уншив. Энэ бүгдийг “Ийгл” телевиз уламжлал ёсоороо манлайлж, бас Vivia гэдэг мундаг станцтай болсон МҮОНТ удаалан шууд дамжуулж, бусад нь тун шуурхай сурвалжилж хүргэж байлаа.

Харин намуудын мэдээлэл хоёр хоёр давтагдаж Ц.Элбэгдорж түрүүлж яваа нь илт болохын хэрээр хэдэн сарын турш сонгуулиар эцэж цуцалгүй амьсгалсан зарим телевизийн дуу нь суларсаар өглөөний 06 цагийн үед АН-ын дарга Н.Алтанхуяг Монгол Улс шинэ ерөнхийлөгчтэй болсон шинэ өдрийн мэнд дэвшүүлсэн хэвлэлийн хурлыг “Ийгл” телевиз шууд дамжуулах тэр мөчид МҮОНТ өөрийн 40 жилийн ойн концертыг толилуулан баясгаж байсан бол  TV9, UBS телевизүүд танин мэдэхүйн гоё кино, нэвтрүүлэг гаргаж, TV5, 25-р суваг телевизүүд  эфирээ хаагаад гүн нойрссон байлаа.

P.S: Бас НТВ телевиз энэ бүгдийг шууд дамжуулсан гэж үзсэн хүмүүс хэллээ.

Posted in 2009 оны Ерөнхийлөгчийн сонгууль, Ийгл телевиз, Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, НТВ телевиз, TV5 телевиз, TV9 телевиз, UBS телевиз | 4 Comments »

Сүүлчийн мөч хүртэл хууль зөрчсөөр өндөрлөв

Posted by Бид on 2009/05/22

Одоо яг 23 цаг 58 минут. Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн сурталчилгаа дуусч байна. Намуудын штабын дарга нар болон телевизийн захирлууд гарын үсгээ зурж СЕХ-ны тогтоолоор баталсан төлбөргүй ба төлбөртэй нэвтрүүлгийн хуваарийг манай телевизүүд ядахдаа ганц өдөр зөрчихгүй байж чадав уу?

МҮОНТ:

СЕХ-ноос баталсан хуваарь:
5 сарын 22. Баасан. 21.15-21.30 15 мин – МАХН
5 сарын 22. Баасан. 21.30-21.45 15 мин – АН

Өнөөдөр МҮОНТ хэдэн минут илүү дутуу гаргасныг эс тооцвол чадлаа.

TV9 телевиз:

СЕХ-ноос баталсан хуваарь:
5 сарын 22. Баасан. 18.30-19.00 30 мин – МАХН
5 сарын 22. Баасан. 21.20-21.50 30 мин – АН

Харамсалтай нь TV9 бол цайчихсан телевиз. Өнөөдөр өдөржин, оройжин сонгуулийн сурталчилгаа явууллаа. Жагсаагаад ч барахгүй. Талыг нь Н.Энхбаярыг магтахад зориулсан ч нөгөө талыг түүний өрсөлдөгч Ц.Элбэгдоржид зориулсныг шударгаар хэлэх хэрэгтэй. Ялгаа нь гэвэл түүнийг зөвхөн муулсан байлаа. [Одоо 23.50-д Н.Энхбаярын сонгуулийн сурталчилгааны хаалтын сурвалжлага гарч байна]

TV5 телевиз:

СЕХ-ноос баталсан хуваарь:
5 сарын 22. Баасан. 22.30-23.00 30 мин – АН
5 сарын 22. Баасан. 23.00-23.30 30 мин – МАХН

Тэгвэл өнөөдөр сурталчилгааны дараах нэвтрүүлгүүд явлаа.

20.30-20.43. АН-ын “Шударга мэдээ”

20.44-21.40. МАХН-аас нэр дэвшигч Н.Энхбаяртай TV5 телевиз UBS телевизтэй хамтран хийсэн ярилцлагын нэвтрүүлэг.

22.31-23.27. АН-ын захиалгат нэвтрүүлэг. Сүхбаатарын талбай дээр болсон цуглаан сурвалжлага.

23.28-23.58 МАХН-аас нэр дэвшигч Н.Энхбаярын сонгуулийн сурталчилгааны хаалтын ажиллагаан дээр С.Баяр, Н.Энхбаяр нарын хэлсэн үгийг TV9 телевизтэй зуузай холбон үзүүлж эх орны тухай дууны клипээр чимэглэн төгсгөв.

Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн хуулийн 28-р зүйлийн 3-т “Улс даяар үйл ажиллагаа явуулж байгаа бүх радио, телевизээр Сонгуулийн ерөнхий хорооны баталсан хуваарьт зааснаас өөр төлбөртэй ба төлбөргүй нэвтрүүлэг явуулж үл болно” гэсэн байдаг. Гэтэл сүүлчийн мөчийг хүртэл төрийн хууль руугаа нулимсан сурталчилгааны кампани болж өнгөрлөө дөө.

Posted in 2009 оны Ерөнхийлөгчийн сонгууль, Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, TV5 телевиз, TV9 телевиз | 4 Comments »

Хэд дахин хэтэрсэн “тэнцвэртэй” сурталчилгаа

Posted by Бид on 2009/05/21

Маргааш өндөрлөж байгаа сонгуулийн сурталчилгааны кампани дэндүү муухай болж өнгөрөхнээ.

Уг нь Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн хуулийн дагуу улс орон даяар нэвтрүүлэг явуулдаг 6 телевиз, нэг радиогоор явуулах нэр дэвшигчдийн төлбөртэй ба төлбөргүй нэвтрүүлгийг сар өдөр, эхлэх дуусах цаг минут, үргэлжлэх хугацааг Сонгуулийн ерөнхий хорооны тогтоолоор баталсан юм. Цаана нь “Улс даяар үйл ажиллагаа явуулж байгаа бүх радио, телевизээр Сонгуулийн ерөнхий хорооны баталсан хуваарьт зааснаас өөр төлбөртэй ба төлбөргүй нэвтрүүлэг явуулж үл болно” гэсэн хуулийн заалт  арыг нь даана. Нэг үгээр бол, нэр дэвшигчдийн сурталчилгааг дур зоргоороо явуулахыг хязгаарлаж, дээрх телевизүүдийг хөндлөнгийн, түүний дотор намуудын сонгуулын штабын дарамтаас хуулиар хамгаалж өгсөн хэрэг. “Хуваарьгүй юм чинь ямар ч арга алга” гээд буцаагаарай гэж. Мэдээж хуваарьтай нэвтрүүлгээр элдэв гүтгэлэг сэлт гарч болох ч өнөөдрийнх шиг тархи угаах хэмжээнд хүрэх ёсгүй байлаа.

Харамсалтай нь манай телевизүүд сэтгүүл зүйн үүргээ бүрэн умартаж МАХН ба АН-ын сонгуулийн хоёр штабын эрхшээлд орж хэдэн төгрөг аваад шууд тохиролцдог байжээ. Асуухлаар, тэнцвэртэй байсан, “заримдаа нэг нам нь нэвтрүүлгээ авчирч өгөөгүй өдөр нөгөө намын нэвтрүүлэг давж гараад тэнцвэргүй харагддаг” мэтээр толгой эргүүлж эхэллээ. Үнэн хэрэгтээ огт тийм биш, “заримдаа нэвтрүүлгээ авчирч өгөөгүй” байхад л аль аль намын захиалгат нэвтрүүлэг CЕХ-ны хуваариас хэд дахин хэтэрч сүүлдээ эх захаа алдаж хавтгайрсан билээ.

Жишээ болгож TV5 телевизийн ганцхан үдшийн захиалгатай нэвтрүүлгүүдийг жагсаав. Энд “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөрөөр үзүүлсэн сонгуулийн сурталчилгааны төлбөртэй мэдээ, сурвалжлагуудаас эхлээд уран сайхны киног хүртэл зай завсаргүй шахам сөөлжин чигжсэн хоёр нэр дэвшигчдийн тухай клип, урт богино яриануудыг огт тооцоогүй юм шүү.

2009 ОНЫ 5-Р САРЫН 18. ДАВАА.

СЕХ-ноос баталсан хуваарь
Тус телевизээр явуулсан сурталчилгааны нэвтрүүлгүүд
21.20-21.25
5 мин
МАХН-ын төлбөртэй нэвтрүүлэг
18.20-18.40.
АН-ын захиалгат нэвтрүүлэг.
Ц.Элбэгдоржийн хэлсэн үг. Дотроо “Шагналыг үнэ цэнэтэй болгоно” гэх мэт хэд хэдэн бүлэгтэй.
20.10-21.03.
МАХН-ын захиалгат “Монгол Улсаа хөгжүүлье” ток шоу нэвтрүүлэг.
УИХ-ын гишүүн, ХЗДХ-ийн сайд Ц.Нямдорж оролцож голдуу АН ба нэр дэвшигч Ц.Элбэгдоржийн тухай шүүмжилж ярилаа.
22.38- 22.45.
АН-ын захиалгат нэвтрүүлэг. Ямар нэгэн нэр, оршилгүй, нэр дэвшигч Ц.Элбэгдоржийн хэлсэн үгнээс бүрджээ.
22.59- 23.10.
АН-ын захиалгат нэвтрүүлэг. Дотроо Гүтгэлэг1,  Гүтгэлэг 2, Гүтгэлэг 3 … гэх мэтээр дугаарласан.
23.11-23.20.
АН-ын захиалгат нэвтрүүлэг. “МАХН-ын шударга гишүүд ярьж байна” нэртэй
23.22-23.47.
МАХН-ын захиалгат нэвтрүүлэг. “Шинэ Монголын залуус хөгжлийн төлөө хамтдаа” нэртэй. Лектор Даваахүү, Хатанбаатар нар Н.Энхбаярын үнэ төлбөргүй боловсролыг дэмжиж 21 аймагт лекцээ үнэ төлбөргүй уншиж байгаа тухай.

Одоо ядахдаа сонгуулийн сурталчилгааны сүүлчийн өдөр Монгол Улсын хууль ба СЕХ-ноос баталсан хуваарийг ягштал сахиж хойшид  ийм юм хийхгүй гэдгээ харуулж яагаад болохгүй гэж?

Posted in 2009 оны Ерөнхийлөгчийн сонгууль, TV5 телевиз | 7 Comments »

Ерөнхий захирлын Гавъяат цолыг Ерөнхий зөвлөх нь авчихжээ

Posted by Бид on 2009/03/18

Монголын сэтгүүлчдийн нэгдсэн эвлэл (МСНЭ)-ийн удирдлага ноднин намрын их хурлаасаа хойш сэтгүүлчдийнхээ төлөө зав чөлөөгүй хөдөлмөрлөсний дүнд анхны томоохон амжилтанд хүрч чадлаа. Сэтгүүлчдийн ёс зүй, нийгмийн асуудлыг шийдэж эхлээгүй ч цагаан сараар МСНЭ-ийн дэд ерөнхийлөгч бөгөөд бөгөөд МОНЦАМЭ агентлагийн Ерөнхий захирал Т.Баасансүрэн, харин цэргийн баяраар жинхэнэ Ерөнхийлөгч бөгөөд TV5-ын . . . . . . . .  . (албан тушаалыг дор үзнэ үү) Д.Сарангэрэл дараалж,  хоёулаа Монгол Улсын Соёлын гавьяат зүтгэлтэн болцгоожээ. Тэднийг МСНЭ буюу өөрсдөө гавъяатад тодорхойлсон гэдэгт би эргэлзэхгүй байна.

Энэ үеэр нэг сонин юм анзаарснаа хуваалцъя.

Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн зарлигад байгуулсан гавъяаг нь ширхэгчлэн тоочоод “ТV-5 телевизийн ерөнхий захирал Даваажанцангийн Сарангэрэлд Монгол Улсын соёлын гавъяат зүтгэлтэн цол … олгосугай” гэжээ. Анзаарав уу? “ерөнхий захиралд” гэсэн байна. Хэвлэл мэдээллээр Ерөнхийлөгчийн зарлигийг дагаад бас л “ерөнхий захиралд” гэж мэдээлсэн.

Харин зөвхөн TV5 телевиз тэс өөрөөр гүрийлээ.
Тэр оройн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр шинэ гавьяат маань Гагаринтай хамт сансарт нисээд ирсэн мэт телевиз дээрээ буухыг сурвалжлан үзүүллээ
Хөтлөгч: МСНЭ-ийн ерөнхийлөгч Сарангэрэл соёлын гавьяат зүтгэлтэн цол хүртлээ…..
Сурвалжлагч: Энэ өдөр манай телевизийн хувьд баяртай өдөр болж байна. TV5 телевизийн Ерөнхий зөвлөх МСНЭ-ийн Ерөнхийлөгч Д.Сарангэрэл Монгол Улсын соёлын гавьяат зүтгэлтнийн цол тэмдгийг энгэртээ зүүж байна…
Хөтлөгч: МСНЭ-ийн ерөнхийлөгч, TV5 телевизийн ерөнхий зөвлөх Сарангэрэлд … гэж Ерөнхийлөгчийн зарлигт дурджээ… TV5 телевизийн ерөнхий зөвлөх Сарангэрэлд …
Сэтгүүлч: Эмэгтэй сэтгүүлчдын дундаас TV5 телевизийн ерөнхий зөвлөх … МСНЭ-ийн ерөнхийлөгч…

Нэг ч удаа “Ерөнхий захирал” гэсэнгүй

Маргаашийн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр өчигдрийн түүхэн үйл явдлыг эргэн дурсаж, сэтгүүлчдийн нэгдсэн эвлэлийн ерөнхийлөгч Д.Сарангэрэл гавьяат авахаас өөр аргагүй гэж монголчууд тэр чигээрээ шуугиж байгааг хаанаас юм чагнаснаа сонордуулав. Төгсгөлд нь МСНЭ-ийн сүлд дуу цуурайтав аа…

Гэтэл хачин юм болов. TV5 телевизийн ерөнхий захирал Ц.Базаррагчаа гэдэг нөхөр баяр хүргэж цэцэг гардуулж харагдах нь тэр.

Энэ юу гэсэн үг вэ? Эсвэл Монгол улсын Ерөнхийлөгч Соёлын гавъяат зүтгэлтэн цолыг TV5 телевизийн ерөнхий захиралд олгохоор зарлигдсаар байтал ерөнхий зөвлөх нь нэрээ шургуулаад авчихсан, эсвэл тэрбээр өөрийгөө TV5-ын эзэн биш, захирал ч биш, ердөө зөвлөх, жирийн сэтгүүлчдийн нэгэн адил хөлслөгдөж яваа нэгэн хэмээн худлаа танилцуулаад, нэг ёсондоо залилан хийж байгаад МСНЭ-ийн ерөнхийлөгчөөр сонгогдсон болж таарлаа. Харин тэрийг нь Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн протокол илчлээд хаячихав. Төр заримдаа төмбөгөр байдаг аж.

Нэгэнт албан ёсоор илчлэгдсэн юм чинь Сарангэрэл энэ өдрөөс хойш ариун мөрийн замд орж шударгаар явах болов уу гэтэл үргэлжлүүлэн мэхэлсээр байх санаатай. Магадгүй түүнд, гавьяат жүжигчин цол олговол дээр байж уу?

Posted in + ТЕЛЕВИЗ, МСНЭ, мэргэжлийн байгууллагууд, TV5 телевиз | 24 Comments »

МСНЭ-ийн 3-р их хурал: TV5 хөөрч МҮОНТ бойкотлов

Posted by Бид on 2008/11/08

Сэтгүүлчдийн их хурлын талаар манай телевизүүд юуг мэдээлэв? Ихэнх нь “хаяагаа хадрахгүй” зарчмаар илүү дутуугүй сурвалжлаад өнгөрсөн. Харин хоёр телевиз тэс өөрөөр хандлаа. 

Оройн 18 цагт их хурал дуусаагүй үргэлжилж байсан ч TV5 телевизийн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр МСНЭ-ийн их хурал 3-р их хурал хэмээх түүхэн үйл явдлын талаар дэлгэрэнгүй сурвалжлагаар эхэллээ. Ерөнхийлөгч, Ерөнхий сайд хоёр илгээлт явуулсан, гэхдээ сайд дарга нарыг уриагүй, иймээс сэтгүүлчид дангаараа толгойгоо мэдэж хараат бусаар хуралдсан гээд МСНЭ-ийн ерөнхийлөгч Д.Сарангэрэлийн илтгэлийн хэсгээс сонсгож дэлгэцэн дээрх танилцуулгаас ньүзүүллээ. Өнгөрсөн 3 жилд МСНЭ-дээ 45 сая төгрөг оруулсан, жишээлбэл  ДОХ-ын төслөөс 2 үе шаттайгаар 15 сая төгрөгийн төсөл харэгжүүлсэн, Их Монгол улсын 800 жилийн ойн арга хэмжээний төсвөөс 10 сая төгрөг авсан, мөн МСНЭ-ийг өөрийн байртай болгож тохижуулсан, Монголын сэтгүүлчдийн байгууллагын түүхэн тэмдэглэл ном гаргасан гэхчлэн тайлагнажээ. Бас Брюссель төвтэй ОУСБ-ын зарчмыг ямарч эргэлзээгүйгээр, ямар нэгэн далд эрх ашгийг бодохгүйгээр ажиллаж чадсандаа баяртай байна хэмээн тэр илтгэжээ. Араас нь Д.Амбасэлмаа, М.Зулькафиль хоёроор МСНЭ өнгөрсөн 3 жилд маш сайн ажиллласан гэж магтуулаад, төгсгөлд нь МСНЭ-ийн ерөнхийлөгчөөр Д.Сарангэрэл дөнгөж сая сонгогдсон баяртай мэдээг хамгийн түрүүнд хүргэлээ. Оройн 21 цагаас энэ сурвалжлагаа давтан үзүүлэв.  

TV5 телевиз ингэж хөөрөхөөс өөр яахав. Сурвалжлагын гол баатар бол өөрийнх нь эзэн. Яахав, ерөнхий зөвлөх гэсэн даруухан нэртэй. (Цаашдаа ерөнхий эзэн юм уу эзэн зөвлөх гээд нэрлэвэл ямар бол?)

Гэтэл Монголд хамгийн олон сэтгүүлч нэг дор ажилладаг төдийгүй улс оронд болсон үүнэс ч жижиг үйл явдлыг тэр орой сурвалжилсан МҮОНТ-ийн “Цагийн хүрд” мэдээллийн хөтөлбөр таг дуугүй өнгөрөөх нь тэр.  Магадгүй, их хурал оройтож тарсан учраас амжаагүй, эсвэл сурвалжлагч нь их хурлын зааланд ороод сэтгэл хөдөлж коктейльдоод саатчихсан, иймээс маргааш орой үзүүлэх биз гэж бодоод өнгөрөв.  

Гэтэл маргааш оройн “Цагийн хүрд“ сэтгүүлчдийн их хурлыг дахиад тоосонгүй. (Эсвэл өдрийн мэдээгээр мэдээлсэн байж болох. Үзсэн хүн байвал хэлээрэй)

МҮОНТ сэтгүүлчдийн их хурлыг мэдээлэхгүйгээр бойкотолсны жинхэнэ шалтгаан өөр байх. Ноднин МҮОНТ дотроо бужигнаж суулт өлсгөлөндөө хүрсэн тэр өдрүүдэд TV5 хэмээх арилжааны телевизийн эзэн Д.Сарангэрэл МСНЭ-ийн ерөнхийлөгч нэрээр давхиж ирээд нэмж бужигнуулсны хариуг жилийн дараа барив бололтой. 

Нэг телевизийн, тэр тусмаа олон нийтийн телевизийн дотоод хэрэгт нөгөө телевизийн эзэн оролцохыг эсэргүүцэх нь түмэн зөв.  Гэхдээ  Д.Сарангэрэлийн Брюссель төвтэй ОУСБ-ын зарчмыг ямарч эргэлзээгүйгээр, ямар нэгэн далд эрх ашгийг бодохгүйгээр ажиллаж чадсан гэж худлаа ярьснаас эхлээд сэтгүүлчдийн даргаар өөрийгөө дахиад сонгуулсан зэргийг нь илчилж сурвалжилсан бол дээр байж. Юуны тулд шударга үнэнийг эрэлхийлж бүх нийтэд хэлэх үүрэгтэй олон нийтийн телевиз билээ? Тэр тусмаа сэтгүүлчид нь төлөөлөгчөөр оролцоод байхад.

Posted in + ТЕЛЕВИЗ, МСНЭ, мэргэжлийн байгууллагууд, Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Телевиз, TV5 телевиз | 7 Comments »

Телевизийн захирлууд vs “Ийгл”

Posted by Бид on 2008/07/06

Өчигдөр орой онц байдлыг хараахан цуцлаагүй байхад буюу 22 цагийн үед МҮОНТ-ээр Монголын телевизүүдийн холбооны хэвлэлийн хурлыг үзүүллээ. З.Алтай,Д.Сарангэрэл, Ц.Энхбат, Ц.Балхжав нарын телевизийн эзэд юу ярив? Тэд 7-р сарын 1-нд болсон үймээн самууны цаад эздийг яг мэдэж байгаа ажээ. Итгэхгүй байна уу?

TV9 телевизийн захирал Ц.Энхбат бүр үүх түүхтэй нь хэлж өглөө.
– Миний мэдэхээр улс төрийн тогоонд чанагдсан намуудаас ийм үйлдэл гараагүй, жишээлбэл МАХН-ын зүгээс, АН-ын зүгээс, ИЗН-ын зүгээс гараагүй. Энд тодорхой эзэн байгаа. Бид мэдэж байгаа. 2005 оноос эхэлсэн процессын үйл ажиллагаа өнөөдөр ингэж үр дүнгээ олж байгаа байхгүй юу?… Үүний ард хүмүүс байгаа. Хүмүүс байгаа учраас ийм үйл явдал болсон. Бид мэдэж байна. Украинд ийм юм болсон, Сербид ийм юм болсон, Гүржид ийм юм болсон. Киргизэд ийм явдал болсон 5000 хүн босоод улс орныг эргүүлдэг….  Яг ийм сценариар болсон үйл явдал… Манай улсын тусгаар тогтнол, аюулгүй байдалд халдсан зохион байгуулалттай үйл явдал…

МАХН, АН, ИЗН буруугүй, харин 2005 оноос эхэлсэн гэхлээрээ иргэний хөдөлгөөнийхөн болж таарлаа. Үүнийгээ цагдаагийнханд шууд мэдэгдүүштэй. 

Бас  “25-р суваг” телевизийн захирал, саяхан УИХ-ын гишүүнээр сонгогдсон З.Алтай “Зарим нэгэн хэвлэл мэдээллийн байгууллага, сурвалжлагчид дэвэргэх, уриалан дуудах байдалтайгаа ажилласан тул сэтгэл дундуур байна” гэсэн бол TV5 телевизийн ерөнхий зөвлөх Д.Сарангэрэл “Үндсэн хуулинд ард түмнээ эмх замбараагүй байдалд уриалан дуудаж 2 сая хүнээ хооронд нь алалцуулж талалцуулна гэдэг бол …. Ард түмнээ эмх замбараагүй байдал, дайн тулаанд уриалан дуудна гэдэг бол улс төрийн хүчин, хэвлэл мэдээллийн байгууллагад хуулиар хориглосон зүйл” гэж хатуу анхааруулав.

Энд заримсаад байх юмгүй, “Ийгл” телевизийн тухай яригдаж байна. “Ийгл” телевиз хүмүүсийг  үймээн самуунд уриалан дуудсан, дэвэргэсэн гэж хэвлэл мэдээллийг хянах хүсэлтэй хууль хяналтынхан, зарим улс төрчид төдийгүй одоо телевизийн захирлууд дүгнэж байгаа учраас асуудал өөрөөр эргэж байгаа юм. Сүүлийн жилүүдэд  Ц.Энхбат, З.Алтай нар “Ийгл” телевизийг хэдэнтээ шүүмжилсэн ба ноднин TV9 ба “Ийгл” телевизүүд эфирээр бяцхан дайтаад авсан билээ.

Саяхан “Ийгл” телевиз буюу EBC-ийн ерөнхийлөгч Том Терри гэдэг христийн номлогчийн вэб сайтад Монголын парламентын хаалттай хуралдааны үеэр саяын үймээн самуунд хэвлэл мэдээллийн гүйцэтгэсэн үүргийг зөвхөн тус телевизийг тойрч ярилцсан, зарим гишүүд “Ийгл”-ийг шууд буруутгасан тухай бичжээ. Үүнийг УИХ-ын гишүүдийн нэг нь түүнд ховлосон юм байх. (Монголд нууц юм гэж алга аа!). Тэр ч бүү хэл хэвлэл мэдээлэлд гадаадын эзэмшлийг хязгаарласан хууль гаргах замаар “Ийгл”-ийг энэ салбараас шахан гаргаж болох тухай ч мэдчихэж.

Ер нь Монголын хэвлэл  мэдээллийн салбар, ялангуяа өргөн нэвтрүүлэгт гадаадын хөрөнгө оруулалтыг хориглох шаардлагатай байх аа. Тухайлбал, “Ийгл” мэт цаанаа шашны зорилго агуулсан телевизийг хязгаарлах ёстой. Энэ дэндүү хэцүү. Парламент доторх тэр мэдээлэгчээс эхлээд лоббистууд зөндөө. Эрх хуваан баригч хоёр нам америк ах нарынхаа эсрэг дуу гарахаас ч айна…

Гагцхүү одоохондоо “Ийгл” телевиз үнэхээр  сайн хийж чадаж байгаа юмыг хүлээн зөвшөөрөхөөс өөр яахав.  Өнөөдөр монголын телевизийн захирлуудаас ганцхан зүйлийг хүсмээр байна: Эгзэгтэй нөхцөлд “Ийгл”-ийн нэрийг нь ч хэлж чадахгүй битүү шүүмжилж суухын оронд илүү сайн, илүү шуурхай мэдээ хийж, үзэгчдийн санал бодлыг илүү ихээр хүлээн авч  “Ийгл” гэдэг христийн телевизийг зөвхөн христчүүд л үздэг болгоодхооч.

Posted in + ТЕЛЕВИЗ, 2008.07.01, 25-р суваг телевиз, Ийгл телевиз, TV5 телевиз, TV9 телевиз | 7 Comments »

Швейцаричууд Шийлэгдамба сайдыг бишрэн ярилцахыг TV5-ын сурвалжлагч сонсчээ

Posted by Бид on 2008/05/02

Монгол Улсын байгаль орчны сайд Г.Шийлэгдамба өнгөрсөн 4-р сарын сүүлчэээр Европын холбооны орнуудаар ажлын айлчлал хийсэн юм байна.   Тэгэх далимаар монголын байгаль хамгаалагч хүүхдүүдийг Австри улсад аялуулсан нь УИХ-ын сонгуульд нэрээ дэвшүүлэх төрөлх Өвөрхангай аймгаас нь голдуу байсан төдийгүй мөнгө зардал нь байгаль орчны чиглэлийн нэгэн төслөөс гарчээ. Сайдын албан тушаалаа ашигласан энэ баримтыг манай сэтгүүлчид илчилбэл нэр дэвшихийг нь болиулахад ч хангалттай. Гэтэл Шийдэгдамба сайд тэднийг бас худалдаад авчихжээ.  Лав TV5 ба МҮОНТ-ийн сурвалжлагчдыг (мэдээж төсвийн мөнгөөр) дагуулаад явсан учраас тэгэж хэлж байгаа юм. 

Зугаалгаас ирсэн сэтгүүлчид юу үзүүлэв? 
TV5 телевизийн “Цаг” мэдээллийн хөтөлбөр  залуу сайдыг хэдэн өдөр дараалан амьсгаадан байж магтлаа. Өдөрт дараалан 5 уулзалтанд ороод ядраагүй Шийлэгдамбын ажил хэрэгчийг швейцарчууд биширсэн төдийгүй залуу сайдын гарын үсгийг хуучин монголоор зуруулж авсандаа баярлаж бараг л найр наадам хийсэн юм байх. (Харин  нэгэн шүүмжлэлийг зоригтой хэлсэн нь Швейцариас нэг тоног төхөөрөмж авахад шаардлагатай хуулийг батлахгүй удааж залуу сайдын ажлыг уясан манай УИХ байв). 

Сүүлдээ хэрэгтэй хэрэггүй уулзалтуудаас (үзэгчдэд сонирхоод байх юмгүй) үзүүлэх юм дуусаад хөшөө дурсгал энэ тэрийг сонирхуулдаг болов.  Аз болж залуу сайд очсон газрынхаа Элчин сайдын яамдаар ороод гарсны ачаар TV5-ын сурвалжлагчийн шинэ магтаал ундрав. Монголынхоо төлөө Европод зүдэрч суугаа тэр гурваас Францад дахь элчин сайд Алтангэрэл маш залуу мөртлөө франц хэлийг  францчуудаас илүү мэддэг (түүнтэй францаар хөөрөлдөж шалгаад авчээ), Австрид суугаа Энхтайван герман боловсролтой учраас яамныхаа хөрөнгө санхүүг хэтэрхий сайн барьдаг (дансыг шалгаад амжиж), харин Швейцарьт суугаа Болдбаатар Орост боловсрол эзэмшсэн учраас ёстой “мужик” (ганц шил юм хуваасан байх), ингээд энэ гурав  бол “хамгийн шилдэг дипломатчид ”гэж дүгнэв. Гэхдээ Монголын уу, эсвэл Европод уу гэдгийг хэлэхээ мартав. “Дэлхийн хамгийн хамгийн шилдэг дипломатчид” гэсэн бол би лав гайхахгүй.

МҮОНТ-ийн тухайд бол дээр дурдсан  байгаль хамгаалагч хүүхдүүдийн аялалын тухай нэлээд хэдэн сурвалжлагыг “Цагийн хүрд”-ээрээ үзүүлэв. Эхэндээ дан хүүхдүүд гоё байгаль, амьтны хүрээлэн, усан цахилгаан станц үзээд сайхан явж байна, гэнэт  залуу сайд гарч ирээд ярилцлага өгч сонирхолгүй болгочих юм. Энэ бүхнийг төсвөөс, төслөөс санхүүжүүлсэн залуу сайд эрхээ эдэлсэн хэрэг. Шийлэгдамбын энэхүү түүхэн айлчлалын сурвалжлагыг бас 25-р суваг телевизээр үзүүлсныг бас дурдая. 

Posted in Нийтлэл, нэвтрүүлэг, TV5 телевиз | 1 Comment »

Хоёр хөтлөгчтэй ярилцлага

Posted by Бид on 2008/04/10

Өнөөдөр Монголд телевиз шиг олон (“Соёмбо” нэртэй дараачийн суваг туршилтаар кино үзүүлж, бас чатлуулж харагдана), тэгэхлээр нэвтрүүлгийн цаг шиг элбэг юм алга. Энэ их цагийг юугаар дүүргэж байна вэ ярилцлагаар.  Хөтлөгч нэртэй залуухан охид хөвгүүд зочноороо юу ч хамаагүй яриулж хуваарилсан цагийг яаж ийгээд дүүргэх явдал гэж ойлгодог болж. Тиймээс  огт хал балгүй, нэгдүгээр ангийн бодлого шиг асуулт тавьсан болж дагалдан баясаж суудаг.  Сүүлдээ хамаагүй асуулт тавьчих вий, эсвэл хүссэн асуултыг нь тавилгүй гомдоочих вий гэж айдаг ч юмуу “сүүлчийн асуултыг таньд үлдээе” гэж нялуурах моод дэлгэрчээ. Цаадуул нь бүр давраад “дуугүй бай, би яриадхая” гэж сэтгүүлчийг зад загнадаг болсон.

Харин 2008 оны 4-р сарын 9-нд TV5 телевизийн “Нэмэлт цаг”-аар Ганц ширхэг ард түмний намаа хаяад Ардчилсан Намд очиж хоргодсон УИХ-ын гишүүн Л.Гүндалайтай хийсэн ярилцлага арай өөр байв. Гүндалай бол юугаар ч хамаагүй шоудахаас гадна зогсоо зайгүй ярьдаг нэгэн билээ. Ярилцлага эхэлмэгц  Гүндалайн ам шууд халж өөрийг нь ялласан Монгол Улсын Ерөнхий прокурорыг яллаж, улмаар шударга ёс энэ тэрийг дуудан тэнгэрт хөвмөгц сэтгүүлч Амарбаяр эрхэм гишүүний яриаг “аймшиггүйгээр” тасалж албан бичигт гарсан, Гүндалай Эрүүл мэндийн сайд байхдаа төсвийн мөнгийг идэж уусан баримтуудаас түүж “Тэр машиныг яагаад авсан бэ?” “Тэр компани танай ах дүү нарынх юм уу?” гэх мэтээр дараалан асуухыг оролдов.  Гүндалай гэнэдсэн бололтой “тийм л дээ, гэхдээ аваагүй … манай дүү л дээ, зүгээр л хашаандаа тавьчихсан юм … “ гэх мэтээр тайлбарлаж эхэлснээ тэр дороо сэхээ авч шударга ёсны тухай лекцэндээ шилжиж байлаа. Уг нь Амарбаяр аль нэг хэргийг Гүндалайг “би хариулахгүй” гэж уурлатал нь лавшруулж асуух байсан юм, гэхдээ эхний удаад яахав. Ингээд монологийн цагаас нь сэтгүүлч нэлээн хороосний улмаас амаа ханатал ярьж амжаагүй  Гүндалай “дахиад тавхан минут нэмчих” гэж нэхэж нэг үзсэнээ сүүлчийн хэдэн мөчид сэтгүүлчтэй зэрэгцэн ярьсаар энэ ярилцлага 2 хөтлөгчтэйгээр өндөрлөсөн билээ. Хэрвээ сэтгүүлч бүр ингэж “байцаагааад” байвал ч…

2008.04.11-нд нэмж бичив:
Баасан гаригийн орой эрхэм гишүүн Гүндалай бусад хэвлэл мэдээллийнхэнд олдохгүй байгаа нууц шахуу нөгөө “Соёмбо” телевизийг олоод оччихсон дэлгэцийг нь оройжин эзэгнэж ханатлаа бурж авлаа.  Сайд байхдаа хөрөнгө мөнгө  идсэн ууснаасаа бусад бүх сэдвээр ярив.  “Соёмбо”-ийн сэтгүүлч Гүндалайг “байцааж” чадсангүй.  Бас нэг яриан телевиз мэндлэв бололтой.

Posted in Нийтлэл, нэвтрүүлэг, TV5 телевиз | Leave a Comment »

TV5 зочинтойгоо нийлээд …

Posted by Бид on 2008/01/10

Сүүлийн хоёр хоногт бид Мон En Co хэмээх компанийн пиарийн довтолгооны гэрч боллоо.
Баримт юу вэ гэвэл Ховд аймгийн Хөшөөтөд нүүрсний асар том ордыг аль социализмын үед зөвлөлтийн геологичид хайгаад олсныг Ховдоос гаралтай, гэхдээ Улаанбаатарт амьдардаг хэдэн том дарга () дахин “хайж олох” лицензыг сэмхэн аваад (яг Таван толгой шиг) түүнийгээ Хонконгийн хятадуудад зарж, тэд нь Mongolia Energy Corporation (www.mongolia-energy.com) гэгчийг байгуулж Хонконгийн хөрөнгийн бирж дээр мөнгө босгож байгаа  ажээ. Ноднин зун өрөмдлөгт ашиглахаар ч юмуу зуугаад тонн үл мэдэгдэх бодисыг хууль бусаар оруулж ирээд хил дээр баригдсаныг аймгийн төвд авчран хадгалж байгаад буцаагаад өгчихсөн, дотор нь цианит байж магадгүй яагаад гэвэл нутгийн иргэдэд элдэв хордлого илэрч байгаа гэнэ. Ингээд Хөшөөтийн хавь ойрын хэдэн сумынхан “Сутай хайрхан” ТББ байгуулж, төлөөлөгчид нь Улаанбаатарт ирж 2008 оны 1-р сарын 9-нд хэвлэлийн хурал зарлаж, хорт бодисыг шалгах, оруулж ирсэн хүмүүст хариуцлага хүлээлгэх, ерөөсөө энэ ордын лицензийг төрийн мэдэлд хурааж, стратегийн орд газрын жагсаалтанд оруулахыг шаардах болжээ.
Үүнийг  мэдсэн Mongolia Energy Corporation-ын Монгол дахь төлөөлөл – Mon En Co компани амдаж цохилт өглөө. Урьд орой нь TV8 телевизийн “Хэн нь хэн бэ?” нэвтрүүлгээр Мон Ен Ко компанийн хүний нөөц, нийгмийн асуудал хариуцсан захирал Д.Баттулга том ярилцлага өгсөн нь зөвхөн эхлэл байв. Маргааш өдөр болсон хэвлэлийн бага хурлын тухай сурвалжлагыг хэд хэдэн телевизээр гаргуулаагүй байж чадсанаар барахгүй сөрөг дайралт хийв.
Сүүлийн үед Эзэн-Ерөнхийлөгч шигээ шударга юм олныг ярих болсон TV9 телевиз “Хөшөөтийн орд цианит хэрэглээгүй” гэсэн тайлбар нэвтрүүлж, зөвхөн Баттулгын яриаг багтаажээ. “Цианит хэрэглэсэн” гээд хэн хэзээ хэлчихсэнийг  бүү мэт, нөгөө хэвлэлийн хурлын тухайн авиа ч дуугарсангүй.
TV5 телевиз бүр шийдчихэж. Хэвлэлийн бага хурлын талаар таг дуугүй өнгөрсөн хэрнээ “Зочны цаг”-аараа Д.Баттулгатай тусгайлан ярилцсан хөтлөгч Энхцэцэг зочинтойгоо нийлээд нутгийн “ухвар мөчид иргэд”-ийг элдвээр хэлж гарлаа.  
–       Ийм төрийн бус байгууллага гарч ирээд байхлаар та нарын явуулж байгаа үйл ажиллагаанд хор нөлөө нь юу байна?
–       Та бүхэн нутаг усныхандаа тустай үйл хийдэг болсон байна шүү дээ… 
–       Дарамтлагч …
–       Дайны хажуугаар дажин байдаг юм аа. Байгаль орчноо хамгаалах гээд нэг хэсэг нь үнэн сэтгэлээсээ тэмцээд явж байхад  нөгөө хүмүүс нь Баттулга гуайн хэлдгээр тухайн компанийг янз бүрээр дарамталж рекэтлэдэг ийм хандлага манай улсад бий болоод байгааг хүлээн зөвшөөрөхөөс өөр арга байхгүй. Энэ бол Ховд аймгийн Цэцэг сумын нүүрсний уурхайн орчимд гарч байгаа, Гэлээ гэхдээ сайн үйлс үргэлж ялдаг юм аа…  
Сэтгүүлчийн үг гээд боддоо! Лав энэ орой сайн үйлс биш, Mongolia Energy Corporation-ы биржэд босгож байгаа их мөнгөний TV5-д ногдсон хэсэг үнэмлэхүй ялалт байгуулав.
TM телевиз бас Мон Ен Ко-гийн талд оржээ. Харин МҮОНТ хэвлэлийн бага хурлыг тэр чигээр нь сурвалжилсан бол “25-р суваг” телевиз аль аль талын байр суурыг тэнцүүхэн харуулав. Бусад телевизийг ажиглаагүй учраас яасныг бүү мэд. Сонинууд арай гайгүй. “Өдрийн сонин”, “Ардын эрх”, “Зууны шуудан” хэвлэлийн хурлын талаар ердийн сурвалжлагуудыг нийтэлж, харин “Зууны мэдээ”. 3-р нүүрэндээ “Ховдод хорт бодисын аюул нүүрлэжээ” жижигхэн сурвалжлага, харин 9-р нүүрэнд “Хөшөөтийн уурхайд цианит натри ашигладаггүй” гэсэн нэр хаяггүй нийтлэл тавьжээ. Төлбөртэй учраас илүү том байсан биз…. 

Posted in Нийтлэл, нэвтрүүлэг, TV5 телевиз | Leave a Comment »