АЖИГЛАГЧ

Монголд, Монголын хэвлэл мэдээлэлд юу болж байна?

Олон нийтийн радио, телевиз төлбөртэйгээр аливаа сурталчилгаа явуулахгүй…

Posted by Бид on 2008/06/02

Өмнөх жилүүдэд сонгууль дөхөхийн хэрээр хамаг нэвтрүүлгүүд далд сурталчилгаа болон хувирч, сэтгүүлч болгон “төрд гарах ёстой” нэгнийг даган шогшиж, “Цагийн хүрд”-ийн дуранд дандаа нэр дэвшигчид өртөж салдаггүйсэн.  Тэгвэл гурван жилийн өмнө олон нийтийн телевиз болж дэгэнд орсноос хойшхи анхны сонгууль энэ юм.  Өнгөрсөн гурван жилд сурталчилгаа овоо цэгцэрсэн ч хуулиар зөвшөөрсөн 2 хувиас үргэлж илүү байсан.  Элдэв байгууллага, төсөл, хөтөлбөрийн төлбөртэй нэвтрүүлгүүд огт тасраагүй. Ил сурталчилгаа татарсан ч  үлдсэн нь улам далд орж, ихэнхдээ ивээн тэтгэлт болж хувирснаар сүүлийн арваад жил Монгол телевизэд эрхэлсэн хувийн студиуд орлогоо алдаж сүйд болоогүй. Одоо телевизээрээ “Хас”, Хадгаламж банк, Мобиком G-Mobile-оор ивээн тэтгүүлж “Цагийн хүрд” болгоноор  элдэв нээлт, хаалт, шинэ үйлчилгээ заавал ордог. (Мартсанаас, олон нийтийн радио, телевизийн хууль хэрэгжиж байгаа эсэхийг хэн хянаж мониторинг хийж хянаж байна аа?)

Харин саявтар МҮОНТ-ийн Үндэсний Зөвлөл хуралдаж УИХ-ын болон орон нутгийн сонгуулийн сурталчилгааны хугацаанд олон нийтийн радио, телевизийн баримтлах бодлого, бас журам гэсэн хоёр баримт бичгийг батлан гаргаж сурталчилгааг нэгмөсөн журамлах шиг боллоо. Тухайлбал,

“Монгол Улсын Их Хурлын сонгуулийн тухай хуулийн 37.7 болон 37.8-д заасны дагуу олон нийтийн радио, телевиз төлбөртэйгээр аливаа сурталчилгаа явуулахгүй” 

Тэгэхлээр МҮОНТ улс төрийн нам, эсвэл, нэр дэвшигчдээс нэг төгрөг ч авахгүй гэсэн үг. Тэгвэл жирийн сэтгүүлч уран бүтээлчдэд ямар нэгэн “шаанс” үлдээв үү?  Арилжааныхан шиг дөрвөн жилд ганц  удаа хэдэн төгрөг хийж болохгүй  юу? Ямар ч арга алга уу? Алга аа!

“Нам эвсэл, нэр дэвшигчдийн сурталчилгаанд олон нийтийн радио, телевизийн лого, шторк ашиглахыг, олны танил болсон нүүр царай, дуу хоолой бүхий олон нийтийн радио, телевизийн сэтгүүлч, хөтлөгч, нэвтрүүлэгч, уран бүтээлчид оролцохыг хориглоно.
“Нам, эвсэл, нэр дэвшигчдийн сонгуулийн кампанит ажил, олныг хамарсан хаалттай болон нээлттэй арга хэмжээнд олон нийтийн радио, телевизийн лого болон шторк ашиглах, олны танил болсон нүүр царай, дуу хоолой бүхий олон нийтийн радио, телевизийн сэтгүүлч, хөтлөгч, нэвтрүүлэгч, уран бүтээлчид гэрээ төлбөртэйгээр болон сайн дураар, санаатай болон санаандгүй байдлаар, ажлын болон ажлын бус цагаар хамрагдах, оролцохыг хориглоно”

Нэрийг дурдаагүй болохоос биш 2008 оны УИХ-ын сонгуулиар Чимгээ, Харцага, Бямбадорж нар МАХН-ын сонгуулийн шоуг хөтлөхгүй, одоогийн захирал Наранбаатар өмнөх  сонгуулиар, Гүрбазар, Золжаргал нар энэ сонгуулийн өмнөхөн шиг нэр дэвшигчидтэй ухаантай  яриа өрнүүлэхгүй, эсвэл нэг намын өмнөөс нөгөө рүү давшлахгүй гэсэн үг.  Сонгуулийн сурталчилгааны хугацаанд баримтлах бодлого хэмээх дараах баримт бичиг муу юм бодохыг ч хориглосон мэт “…… үнэнийг хүргэхийн төлөө… шударга … хараат бус … тэнцвэртэй …арилжааны нөлөөллөөс ангид… ардчилал, хүний эрхийг дэмжинэ … цөөнхийг гадуурхахгүй… бодит үнэнийг нэвтрүүлнэ… ардчиллын үнэт зүйлсийг дэмжинэ…” гэжээ. Хэрвээ үндэсний телевизийнхнийг дарамтлаад байвал “…гаднын этгээд нэвтрүүлэг эфирт явахаас өмнө үзэх, сонсохыг шаардахыг хориглоно … Яриа материалд засвар оруулах хүсэлт, шаардлагыг хүлээж авахгүй… Яриа ярилцлага авах хүнийг  таны өмнөөс сонгон тулгахыг зөвшөөрөхгүй…” гэхчлэн тэмцэх аргыг хүртэл зааж өгсөн, сэтгүүл зүйн ёс зүйн сурах бичиг юмуу өнгөрсөн 18 жилд бидэнд хэвлэлийн эрх чөлөө заасан барууны багш нарын лекцээс шууд хуулчихсан мэт төгс болжээ.

Сэтгэгдэл бичих

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: